فوران "احساس فقر" در ایران: مسئولیت نظام سیاسی!

 گفت‌وگو میان احمد بخارایی، حاتم قادری، حسین راغفر و حسین قاضیان درباره‌ی «فقر و استبداد»

  • برگزار شده در اتاق «طرح نو» در کلاب‌هاوس | یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲

| پخش جریان مناظره (شنیداری) |

احمد بخارایی: حدود پنج ساعت در کلاب‌هاوس با عزیزان، آقایان: حاتم قادری، حسین راغفر و حسین قاضیان بحثی داشتیم پیرامون رابطه‌ی فقر و استبداد در ایران.

من در این گفت‌و‌شنود به این موضوع‌ها پرداختم:

  1. فقر شامل دو بعد مادی و غیرمادی که اولی در دهک‌های پایین و دومی در سطح گسترده در ایران مشاهده می‌شود حتی در میان افراد طبقات بالا که احساس می‌کنند از قافله‌ی رقابت‌های رانتی بازمانده‌اند.
  2. خانمان‌برانداز بودن "احساس فقر" در یک جامعه.
  3. برون‌دادهای احساس فقر شامل: اضطراب و ترس، تنش اجتماعی، خشم علیه خود و دیگران، تنزل اخلاقیات، ضعف فاهمه‌ی فردی و جمعی، آسیب به سلامت فردی و جمعی، نومیدی نسبت به آینده و احساس قربانی بودن فرد و جامعه.
  4. احساس فقر ناشی از سه عامل: احساس بی‌عدالتی، احساس محرومیت نسبی و احساس عدم تعلق اجتماعی.
  5. "احساس بی‌عدالتی" نزد مردم و گروه‌های اجتماعی در نگاه عناصر حاکمیت ناشی از اطلاع‌رسانی ضعیف از خدمات حمایتی چشم‌گیر، بی‌عملی دولت‌مردان قبلی و وجود جامعه‌ی پرتوقع.
  6. "احساس بی‌عدالتی" از نگاه جامعه‌شناختی ناشی از عوامل هفت‌گانه‌ی: پاداش نابرابر، عدم دعوت به مشارکت جدی، تسری بی‌عدالتی از خانواده تا سازمان‌ها، وجود سلسله مراتب الیگارشی (گروهک‌سالاری) در نهادها، بستر فساد و رانت، توزیع ناعادلانه منابع سه‌گانه‌ی ثروت، قدرت و فرصت و بالاخره شکل‌گیری ایده‌ی انصاف و عدالت از سوی افراد جامعه به عنوان یک "برساخت".
  7. پانزده برابر شدن ارقام فساد از سال ۷۷ تا ۱۴۰۲ از اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بانک صادرات تا حدود ۳ میلیارد دلار چای دبش.
  8. بر اساس نتایج پژوهش، احساس بیش از ۹۰درصدی جامعه نسبت به وجود بی‌عدالتی.
  9. مثلث سه‌ رأسی: فقر، احساس فقر و نرخ جرم و جنایت در ایران که ارتباط نظام‌مند دارند.
  10. تسری تأسف‌بار تکنیک‌های کیفری و تنبیهی از زندان‌ها به کل جامعه!

لطفاً فایل شنیداری را بشنوید و نقد کنید. سپاس