انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ (۲۱): در ۱۵ تیر ۱۴۰۳ چه رخدادی را شاهد خواهیم بود؟

احمد بخارایی:‌ از سوی اصلاح‌طلبان عمدتاً شنیده می‌شود که اگر در انتخابات، مشارکت نکنیم و اگر یک طالبان دیگر طی چهار سال آینده بر مملکت حاکم شد چه خاکی بر سرمان بریزیم!؟
پرسش مهمی است.

عزیزان، در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری، مجموع رأی ولایی‌های دوآتشه به علاوه محرومان فریب‌خورده (عمدتاً در روستاها) اندکی بیش از ۹ میلیون متعلق به سعید جلیلی بود. اما رأی‌دهنده‌ها به محمدباقر قالی‌باف، عمدتاً دو بخش بودند با دو اولویت: حامیان ایدئولوژی رهبری، خواهان رفرم مدیریتی و اصلاحات اقتصادی نسبت به دوران گذشته. در یک حالت خوش‌بینانه حداکثر نیمی از این افراد به سمت جلیلی متمایل خواهند شد و نیم دیگر به سمت پزشکیان و بعید است از این جماعت، کسی در دور دوم مشارکت نکند. بر این اساس رأی پزشکیان بیش از ۱۲ میلیون و برنده خواهد شد.

علاوه بر این با جو هراس‌آلودی که اصلاح‌طلبان (مندرج در فحوای پرسش آغازین) نسبت به احتمال انتخاب جلیلی در رسانه‌های مکتوب و شبکه‌های مجازی (که به شکل انحصاری در اختیار دارند و شبکه‌‌ای و امنیتی کنش می‌کنند) دامن زده‌اند احتمالاً چیزی حدود ۲ میلیون از تحول‌خواهانی که در مرز و هم‌جواری اصلاح‌طلبان، سکنی دارند به رغم آن‌که میلی به مشارکت ندارند به سمت مشارکت می‌غلطند و رأی پزشکیان از رأی جلیلی، فاصله‌ی قابل توجهی می‌گیرد با احتمال حدود ۴۴درصد مشارکت یعنی ۴ درصد بیش از دور نخست.

گفتم: «تحول‌خواهان» و نگفتم: «تحول‌جویان» که اولی یک نوع مطالبه‌گری از «دیگری» و دومی، مطالبه‌ی نخستین از خود در مسیر تکوین آگاهی اجتماعی و مسامحتاً مانند تفاوت معنای دو مفهوم: جنگ‌طلب و جنگ‌جو!

… و اما در این وانفسای سیاسی، «تحول‌جویان» با کنش‌گری معطوف به ارزش (با این گزاره‌ی مبنایی: زیست خوب و معمولی در انتخاب «خوب» یا حداقل، «متوسط» است) از انتخاب بین بد و بدتر در دور دوم حذر می‌کنند تا در آینده‌ی نزدیک، دیگرانی که امروز هیجان انتخاباتی، وجودشان را فرا گرفته‌است به جرگه‌ی ایشان بپیوندند؛ یعنی در آینده‌ی نزدیکی که شاهد نزاع تکراری بین اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان خواهیم بود و دوباره هر یک انگشت اتهام را به سمت دیگری نشانه خواهند رفت به ویژه آن‌که مجلس شورای اسلامی اصول‌گرا در مقابل دولت اصلاح‌طلب قرار خواهد گرفت. در آن زمان اهمیت و عمق نگرش «تحول‌جویان» عیان خواهدشد!

پرسش: آیا در این چند روز باقی‌مانده به ۱۵ تیر شاهد «اثر پروانه‌ای» نخواهیم‌ بود؟

پاسخ: اگر اثر پروانه‌ای از جانب «رهبری» باشد قاعدتاً با گرایش به کمپ اصلاح‌طلبان است زیرا حاکمیت هم از تسلط باند جلیلی که متعرض «ولایت» پس از فوت رهبری خواهند شد هراس‌ناک است و کافی است آقای خامنه‌ای در سخنانی بگوید: «البته ما با جهان سر جنگ نداریم و همیشه اهل گفت‌و‌گو بوده‌ایم و لیکن ذلت را نمی‌پذیریم!».

ذکر این جمله یا شبیه به این بسا اثر مختصری (نه «پروانه‌ای) به نفع مسعود پزشکیان داشته باشد و از رأی جلیلی بکاهد. اثر احتمالی دوم از سوی کاندیداها در مناظرات پیش رو است که به نظر نمی‌رسد آقای پزشکیان بیاید و با شفافیت مثلاً بگوید: «نباید در این روزها دوباره شاهد بی‌عدالتی در صدور احکام سنگین برای ۸ معترض در خیزش مهسا امینی از سوی دادگاه انقلاب باشیم و من همه‌ی تلاش خود را خواهم کرد تا جلوی بی‌عدالتی را بگیرم و اگر نتوانستم، استعفا خواهم داد!».

بنابراین شاهد «اثر پروانه‌ای» نخواهیم بود اما احتمال ورود رهبری با فرض بالا وجود دارد که رأی پزشکیان را افزون خواهدکرد.

«تحول‌جویان» هوش‌یار باشند!

پربازدیدها

شادی گم‌گشته

وفاق ملی بر باد رفته!

فراخوان شرکت در نظرسنجی پژوهشی

آقای عباس عبدی چرا خلاف واقع می‌گویید؟!