اهمیت عدم مشارکت، مهم‌تر از مشارکت!

نشست «مشارکت در انتخابات، منافع و مضرات» به میزبانی گروه مشق سیاست درباره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ | برگزار شده در دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳

⚠️به علت عدم حضور محمد میرباقری، مناظره انجام نشد و با پرسش و پاسخ جایگزین شد!


| #احمد_بخارایی: دیشب (دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳) گفت‌و‌گوی مفصلی در قالب پرسش و پاسخ به مدت ۱۱۰ دقیقه به میزبانی گروه «مشق سیاست» در تلگرام داشتم. تقریباً تمام دغدغه‌هایی که اینک مخاطبان و شهروندان پیرامون #انتخابات_ریاست‌جمهوری دارند در این جلسه‌ی مجازی مرور شد. پرسش‌ها و پاسخ‌ها:

۱ـ تغییر رؤسای جمهور در ایران روی معیشت اثرگذار بوده، حال آیا باز هم به #عدم_مشارکت تأکید دارید؟
پاسخ: فراز و فرودها تمایز معنادار نداشتند و همواره آمار مشکلات اقتصادی و اجتماعی سیر صعودی داشته است. #جامعه با ضعف #اعتماد_اجتماعی و روند دوقطبی شدن (بخوانید: #فروپاشی_اجتماعی) ناشی از حاکمیت #توتالیتر و اتوریتر مواجه است.
۲ـ آیا تلاش حاکمیت برای جلب مشارکت در انتخابات، مقدمه‌ی تغییرات بعدی به ویژه در حوزه‌ی «رهبری» نیست؟
پاسخ: #مشارکت کردن یا نکردن یک «شبه #رفراندوم» است مانند #انتخابات_مجلس در اسفند ۱۴۰۲. افزایش مشارکت یعنی تثبیت وضع موجود و نرخ بالای عدم مشارکت به معنای وجود #اعتراضات اساسی به عنوان پیش‌درآمدی برای «#تحول‌جویی» است.
۳ـ آیا نباید با شرکت در انتخابات، تئوری «خالص‌سازی» را خنثی کرد؟
پاسخ: مقدمه‌ی «تحول‌جویی» می‌تواند #ریاست‌جمهوری آقای #پزشکیان باشد و ایشان انتخاب خواهد شد.
۴ـ آیا اطلاق واژه‌ی «انتخابات» بر آن چه در ایران می‌گذرد درست است؟
پاسخ: ما #انتخابات نداریم زیرا انتخابات در یک جامعه‌ی نوین و توسعه‌گرا که قدرت، شخصی نیست و «شهروند» وجود دارد نه «رعیت»، معنادار است و اینجا «انتصاخابات» است.
۵ـ به کسانی که به رغم وجود مسائل عدیده‌ی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی می‌خواهند #رأی دهند و ذوب در ولایت هستند چه «لقبی» باید داد؟
پاسخ: کنش‌گری کم‌تر عقلانی و خودمحور.
۶ـ آیا مشارکت نکردن تهدید نهاد انتخابات و جمهوریت نیست؟
پاسخ: مشارکت کردن تهدید عقلانیت است و مشارکت نکردن و #کنش‌گری_سلبی، سرشار از پیام است.
۷ـ «انفجار» در ایران در چه زمانی رخ می‌دهد؟
پاسخ: دو حالت خوش‌بینانه و بدبینانه دارد. به نظر می‌رسد چهار سال آینده در ایران تفاوت جدی با دهه‌های گذشته دارد و اتفاقات پرهزینه‌ای که خواهد افتاد در جهت «تحول‌جویی» است.
پیام آخر: «#تحول‌جویان» باید هم‌دیگر را پیدا کنند و «گروه» شوند!

پربازدیدها

پزشکیان: تکرار حکایت شیخ و شیره و شیرینی!

بی‌سوادان جامعه نشناس!

آقای عباس عبدی چرا خلاف واقع می‌گویید؟!

وفاق ملی بر باد رفته!