انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ (۶): بیدارباش «تحول‌جویان»!

احمد بخارایی: کاندیداهای ریاست‌جمهوری زیاد شدند. چه کسانی و چرا ذوق‌زده شده‌اند؟

آیا این جماعت کاندیدا که سوابق همگی‌شان روشن است نمی‌دانند که رئیس‌جمهور چه کسی خواهد بود؟ اگر نمی‌دانند، معنایش این است که در این چهل و اندی سال هنوز رشد نکرده‌اند و بنابراین محلی از اعراب ندارند. اگر می‌دانند پس چرا نمایش نامزدی راه انداخته‌اند؟

بگذریم …

به نظر می‌رسد بیت رهبری وارد بازی برد ـ برد شده‌است چرا که اختلاف معناداری میان دو نامزد اصلی که رقابت خواهند کرد وجود ندارد، چه علی لاریجانی و چه سهید جلیلی، هر یک پیروز شوند برد واقعی برای نظام سیاسی است.

گذشته از این در یک تحلیل روندی، احتمال موفقیت لاریجانی بیش‌تر است زیرا با رد صلاحیت احتمالی بیش از ۹۰‌درصد نامزدها، کسی که از حمایت خاموش اصلاح‌طلبان حکومتی برخوردار خواهد بود لاریجانی است …

از این هم بگذریم، آن‌چه مهم است ایفای نقش «تحول‌جویان» در صحنه‌ی انتخابات است. به نظر نمی‌رسد انتخاب بین «بد» و «بدتر»، تاکتیک «تحول‌جویان» باشد زیرا روند تحول‌جویی همواره به بالاتر از سطح «میانه» می‌اندیشد و بین بد و بدتر، تمایزی قائل نیست و از دیگر سو اوضاع مملکت، آشفته‌تر از آن است که « بد» در مقابل «بدتر»، اگر برگزیده شود امور، سامان یابند.

نتیجه: «تحول‌جویان» با عدم مشارکت در انتخابات به نوعی «کنش‌گری سلبی» دست می‌زنند و نیز اجازه می‌دهند توپ در زمین عناصر نظام سیاسی بچرخد تا بازی ناشیانه و ناهماهنگ آنها موجب روزنه‌گشایی در آینده‌ی نزدیک شود.

چشمان‌مان را بگشاییم!

پربازدیدها

شادی گم‌گشته

وفاق ملی بر باد رفته!

فراخوان شرکت در نظرسنجی پژوهشی

آقای عباس عبدی چرا خلاف واقع می‌گویید؟!