آیا ازدواج علی و فاطمه، الگوی امروزی است؟

📑 قسمت‌هایی از این گفت‌وگو:

… پیامبر اسلام، علی را هم‌کُفو و هم‌پوشان دختر خود و او را «نیک‌خوی» خواند. معانی این هم پوشانی و مکمل بودن با گذر زمان و پیشرفت علم تغییر پیدا می‌کند …
… امروزه علومی مانند روان‌شناسی و جامعه‌شناسی هستند که تشخیص می‌دهند کدام دختر و پسر هم‌پوشانی دارند و در کدام فضای فکری و فرهنگی می‌توانند تعامل مثبتی در زندگی داشته باشند نه الگوهای سنتی و دخالت‌های ناصحیح برخی والدین …
… اکنون در کشورهای در حال توسعه، الگوهای سنتی در حال گذار هستند اما در ایران از قدرت فراگیری به صورت رسمی برخوردار شده‌اند که در بسیاری از نهادها و سازمان‌ها در عرصه‌ی مدیریت کلان هم خودنمایی می‌کنند. برخی الگوهای سنتی در اصل کارکردهای لازم را ندارند. در خصوص ازدواج جوانان الگوهای سنتی همچنان در جامعه و در میان خانواده‌ها حکم‌فرما هستند مانند مراحل ازدواج و مراسم مربوط به مهریه، جهیزیه و …
… در گذشته، یک دختر وقتی با پسر ازدواج می‌کرد این احساس را داشت که از امنیت اقتصادی برخوردار شده‌است اما اینک یک دختر علاقه دارد درآمد کسب کند و به گونه‌ای استقلال اقتصادی داشته باشد تا برای نیاز مالی در ازدواج باقی نماند …
… جامعه‌شناسان، برعکس روان‌شناسان و مشاوران حقوقی، با نگاهی متفاوت و «سلبی»، کُنش‌های سلبی را برای متقاضیان ازدواج ترسیم می‌کنند. به عنوان مثال با طرح لزوم تساوی میان زن و مرد در زندگی مشترک، این گزاره‌ی «سلبی» مطرح می‌شود که «مرد با ازدواج، مالک زن نمی‌شود» و اینکه با تعریف نقش‌های اجتماعی زنان، این گزاره‌ی سلبی بیان خواهد‌شد که «زن فقط برای خانه‌داری و فرزندآوری نیست و مرد برتر از زن به شمار نمی‌رود» …

❗ توضیح: در متن منعکس شده در تارنمای خبرگزاری جمهوری اسلامی (IRNA) به گونه‌ای ارزشی و مذهبی، متن گفت‌و‌گو تنظیم شده‌است که به فضای آنجا مربوط می‌شود اما نگاه یک جامعه‌شناس، منفک از جهت‌گیری ارزشی است و بنابراین از القاب و کلماتی که بار ارزشی دارد استفاده نمی‌کند تا اصل موضوع را مطرح کرده‌باشد. من هم در گفت‌و‌گو چنین کردم اما برخی اصلاحات ارزشی از سوی IRNA صورت پذیرفته است.