موضوع اشتغال در افزایش خودکشی بسیار مؤثر است. چراکه، نبود اشتغال باعث رواج برخی از انحرافات در میان جوانان میشود.
زمانیکه یک جوان هیچ شغل و سرگرمیای نداشته باشد ناخودآگاه بهسمت رفتارهای پرخطر میرود. متأسفانه کشور از نظر اقتصادی و اشتغال در شرایط خوبی به سر نمیبرد و همین موضوع باعث بالا رفتن آمار خودکشی در کشور میشود. مدیرگروه مسائل و آسیبهای اجتماعی انجمن جامعهشناسی ایران در ادامه با اشاره به خودکشیهای نوظهور میگوید: نوجوانهایی که دست به خودکشیهای جدید و نوظهور میزنند میخواهند به نوعی پیام خود را به اطرافیانشان برسانند. بههمین علت قبل از خودکشی تصویر و صدای خود را ضبط میکنند. بخارایی با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از جوانان دچار مشکل هویتیابی هستند، ادامه میدهد: این بحران باعث میشود تا آنها برای پر کردن خلأهای خود دست به خودکشیهای جدید بزنند و به سمت رفتارهای پرخطر بروند. البته، شبکههای اجتماعی هم باعث بالا رفتن جسارت جوانان و نوجوانان برای انجام این رفتارها می شود.