یک فرصت طلایی: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، انتخابات ریاست‌جمهوری

🖋️ احمد بخارایی | جامعه‌شناس

۱ـ #شورای_نگهبان در یک خطای تاکتیکی، #جهانگیری و #لاریجانی را #رد_صلاحیت کرد و اگر چنین نمی‌کرد #اصلاح‌طلب‌های_حکومتی با استدلال قدیمی: «انتخاب بین بد و بدتر» (بخوانید: لگدمال کردن عقلانیت شریف) مردم را در دقیقه‌ی نود به سوی صندوق‌های #رأی سوق می‌دادند و برخی مردم هیجانی ما هم احتمالاً در دور دوم، نهایتاً یکی از این دو را در رقابت با #رئیسی برمی‌گزیدند.

۲ـ اینک رئیسی، بی‌رقیب است زیرا #همتی و #مهرعلیزاده قابل سرمایه‌گذاری از سوی جناح #اصلاح‌طلب_حکومتی نیستند. بنابراین رئیسی به احتمال قوی برنده‌ی #انتخابات خواهد بود و اگر هم گروه‌ها و جریان‌هایی با استدلال قدیمی و پوسیده‌ی: «دفع افسد به فاسد» (معادل مفهوم حکایت قدیمی: نه برای حبّ علی، بلکه به جهت بغض معاویه!) مردم را ترغیب کنند به یکی از آن دو کاندیدای نزدیک به جناح #اصلاح‌طلب رأی دهند موفقیتی نخواهند داشت و فقط آمار مشارکت‌جویان را افزایش خواهند داد و صرفاً موجب خوشحالی #رهبر خواهند شد!

۳ـ فرصت طلایی: اینک که «#حاکمیت» به سمت یگانه شدن می‌رود و رؤسای سه قوه، هم‌گون خواهند شد و شاید این روند برای این مردم فلک‌زده، وضعیتی بدتر از این که هست را به دنبال نداشته باشد پس در #خرداد_۱۴۰۰ می‌توان به انتخابات، «#نه» گفت تا شاید در سال ۱۴۰۴ صدای #اعتراض و انتقاد به گوش #قدرت برسد! یادمان باشد #مشارکت بالا در #انتخابات_ریاست‌جمهوری موجب #مقبولیت و #مشروعیت #نظام_حکومتی شیعی‌مسلک در ایران می‌شود و این نمی‌تواند جامعه‌‌ی ما را که در سرازیری #فروپاشی_اجتماعی است نجات دهد. اگر اینک و در خرداد ۱۴۰۰ با #عدم_مشارکت بگویید: «نه»، در سال ۱۴۰۴ که احتمالاً #رهبر_نظام هم در قید حیات نخواهد بود صدای‌تان شنیده خواهد شد. یادمان باشد که پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به سال ۱۳۷۲ و انتخاب #هاشمی_رفسنجانی با حدود ۵۰ درصد مشارکت افراد واجد رأی مربوط بود ولی در چهار سال بعد از آن یعنی در سال ۱۳۷۶ حدود ۸۰ درصد اعضای #جامعه به صحنه آمدند و جریانی قدرت را در دست گرفت که #حاکمیت و #رهبری، چندان موافق نبودند، #خاتمی را می‌گویم که فرصت‌سوزی هم کرد!

۴ـ اگر جهانگیری #تأیید_صلاحیت می‌شد شاید من هم به‌رغم میل و تصمیم قبلی‌ام و بنا به «دفع رئیسی» در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شرکت می‌کردم اما اینک کوچک‌ترین تردیدی ندارم که «#مشارکت_نکردن» به معنای فرصت دادن به جامعه برای سال ۱۴۰۴ است تا نفسی تازه کند به شرط آن که در این چهار سال صاعقه‌های زمینی و آسمانی گریبان این حاکمیت را نگیرد! ساده گفتم تا ساده گفته باشم، لطفاً اندکی توجه! …