روشن‌گویی احمد بخارایی درباره‌ی عدم حضور در برنامه‌ی «ساعت پرسش» از تلویزیون «من‌وتو»

| دقت:
دیشب (۴ بهمن ۱۳۹۹) کانال تلویزیونی «من‌وتو» در برنامه‌ی «ساعت پرسش» پیرامون «چگونگی و چرایی روند تحولات آتی در ایران» از ساعت یازده تا دوازده‌ونیم شب که «پخش زنده» بود از من (احمد بخارایی) هم دعوت کرده بود در برنامه و در گفت‌و‌شنود شرکت کنم. مشاهده کردم که در ابتدای برنامه از سوی مجری اعلام شد که از من دعوت شده اما به دلیل «نگرانی‌های امنیتی» دعوت را نپذیرفته‌ام. یادآور می شوم:

 ۱ـ اندکی دل‌خور شدم که «واقعیت»، دگرگون شده‌بود. لازم به ذکر است تهیه‌کننده‌ی محترم برنامه، وقتی چینش قطعی میهمانان (خانم رویا حکاکیان، آقایان زرتشت احمدی راغب، حسن داعی و سعید قاسمی‌نژاد) را دیروز ساعاتی قبل از شروع برنامه به من اعلام کرد، تفصیلاً و تلفنی برای ایشان توضیح دادم که اگر در یک فضای علمی و واقع‌بینانه گفت‌و‌شنود صورت نپذیرد سه آفت پدیدار می‌شود: اول اینکه در اثر تکرار کلیات و عدم وجود یک تحلیل علمی و عمیق، بیننده خسته می‌شود و دوم این‌که با چینشی که صورت گرفته فضای غالب به چهار موضع سیاسی که قبلاً مکررا اعلام موضع کرده‌اند تعلق دارد و در این چینش، تحلیل جامعه‌شناختی از سوی من دارای پژواک قابل توجهی نخواهد‌بود و سوم این که در چنین فضاهایی، نقد من نسبت به برخی استدلال‌ها و تاکتیک‌های مطروحه‌ی حاضران در نشست که عمدتاً دارای مواضع رادیکال هستند، ممکن است به ذهن بیننده این شائبه را ایجاد کند که من «مدافع مواضع جمهوری اسلامی» هستم و این سومی چیزی است که به شدت از آن پرهیز دارم.

۲ـ در گفت‌‌و‌گوهای داخلی و خارجی مکرراً و تفصیلاً گفته‌ام که اینک «حاکمیت شیعی» در ایران با «فروپاشی اجتماعی» مواجه شده است و فقط در دو برنامه‌ی مستقل و مفصل با آقای عنایت فانی در برنامه‌ی «به عبارت دیگر» در «بی‌بی‌سی فارسی» در این موضوع، گفت‌و‌شنود داشته‌ام. حالا دیشب دیدم که نگرانی اصلی من در خصوص «اتهام خوردن به دفاع از جمهوری اسلامی» تبدیل به «نگرانی‌های امنیتی» شد!

۳ـ نمی‌خواهم بگویم این‌جا در امنیت هستیم چون متأسفانه مشاهده می‌شود که افراد بسیاری در اثر ارتکاب یک کنش مدنی معمولی، دست‌گیر و زندانی می‌شوند و حتی پژوهش‌گران از ترکش‌های امنیتی در امان نیستند اما می‌خواستم بگویم صادقانه برخوردکردن از سوی همه‌ی ما اعم از رسانه‌های داخل و خارج مهم است، زیرا در بستر تحولات آتی در ایران، همه‌ی ما دارای نقش‌های بی‌بدیلی خواهیم بود.

۴ـ در هر صورت برنامه‌ی دیشب آغاز شد و دیدم جناب صادق زیبا‌کلام از ایران به جای من جایگزین در برنامه شدند و در پایان ملاحظه شد که پیش‌بینی اولیه‌ی من خیلی بی‌پایه نبوده و از دل این مباحث کلی، چیزی بیرون نمی‌آید که بیننده را به سوی مطلب نوینی سوق دهد. باز هم همان کلیات و …!