انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ (۱۲): میزگرد تخصصی «غیر فرهنگی» در صدا و سیما!

احمد_بخارایی:‌ در شبکه‌ی ۲ سیما، ساعت ۱۹ تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه‌ی چهارشنبه ۳۰ خرداد و در میزگرد تخصصی فرهنگی با حضور مسعود پزشکیان، چه گذشت؟ 
جناب پزشکیان بخش اصلی وقت‌شان به توضیح نامه‌ی امام علی به مالک اشتر اختصاص یافت و واژگان و جملات مبسوط عربی هم چاشنی بود و خبری از مقوله‌ی «فرهنگ» به معنای خاص خود نبود.

وقتی می‌گوییم «#فرهنگ» به یاد مفاهیمی مانند: فرهنگ توسعه، فرهنگ مصرف، تعارض باورهای سنتی و نوین، موانع ایدئولوژیک، ادبیات و هنر و غیره می‌افتیم اما در طول برنامه‌ی یک و نیم ساعته، نه سه کارشناس کم‌سواد صدا و سیما و نه آقای پزشکیان و همراهانش، حرفی از مقولات فرهنگی به طور ویژه نزدند یا در حاشیه‌ی دور مطرح کردند. مسعود پزشکیان که حرف‌های تکراری از نهج‌البلاغه و داستان «هوای نفس» و «باندبازی» در نامه‌ی علی به مالک اشتر را مبسوط گزارش می‌داد آیا نمی‌داند استادانی که این درس‌ها را به ایشان آموخته‌اند خود مفسر و توجیه‌گر وضعیت کنونی هستند و حالا «شاگرد» آمده است تا درس پس بدهد؟! آیا نمی‌گویند: «المعرف اجلی من المعرف»( به ترتیب: کسره و فتحه «ر» در المعرف)!؟ یعنی: فاعل تعریف کننده لازم است آشکارتر و شناخته‌شده‌تر از آن چیزی باشد که تعریف می‌شود، حال آیا پزشکیان از اساتیدش، عالم‌تر است؟ آیا پزشکیان می‌خواهد به آن‌ها درس نهج‌البلاغه و قرآن بدهد در حالی که استادان ایشان اهل توجیه و تأویل و تفسیرهای جانب‌دارانه‌اند؟ بسیاری از آن‌ها استاد «پیچاندن» هستند!  
پرسش‌های دکتر انتظامی (یکی از ۳ کارشناس صدا و سیما) از جناب پزشکیان (مرتبط با پان‌ترکیسم، اخراج اساتید دانشگاه، مهاجرین افغان و غیره) ارتباط مستقیمی با مقوله‌ی «فرهنگ» نداشت. کارشناس دوم یعنی دکتر اسفندیاری هم ابتدا از پزشکیان تعریف مفصل داشت و سپس یک پرسش سیاسی پرسید که پاسخ‌ش هم مشخص بود. خانم کارشناس (دکتر یاوری) نیز در حوزه‌ی اجتماعی یعنی آموزش و پرورش و نیز چاقی دانش‌آموزان پرسش داشت!

در یک نگاه، فضای گفت‌وشنود یک و نیم ساعته به حوزه‌ی اجتماعی ـ سیاسی متمایل بود نه «فرهنگ» به معنای اختصاصی‌اش.
در فضای آشفته‌ی این میزگرد، شیطنت دکتر اسفندیاری (رئیس دانشکده‌ی صدا و سیما) در تحریک مشاوران جناب پزشکیان، موجب عصبانیت و برخورد تند دکتر #محمد_فاضلی (#استاد_اخراجی دانشگاه در دولت رئیسی بنا به توجیهات غیرمنطقی و بنا به برخورد غیرمنصفانه‌ی سیاسی!) و ترک خشن میزگرد از سوی ایشان شد و قطع میکروفن او به فرمان فرمایشی و هدف‌مند #صدا_و_سیما، اوضاع را وخیم و غیر فرهنگی کرد … حال آن که دکتر فاضلی می‌توانست با کنترل خود، اولاً مسئله را شخصی نکند و ثانیاً به اخراج ۶۰ استاد (و نه اخراج ۵ استادی که کارشناس فرمایشی در میزگرد متذکر شد) بپردازد و از تهدید، فرصت بسازد! 
در پایان و در آخرین جمله هم پزشکیان گفت: «ما فرهنگ جامعه‌مون رو نمی‌تونیم درست کنیم!» آیا این گزاره، نقض غرض نیست!؟ اگر شما می‌دانید که ما مشکلات و مسائل «ساختاری» داریم چرا وعده وعیدهای متناقض می‌دهید!؟ جناب پزشکیان شما دو مرتبه از مشاورتان یعنی محمد فاضلی خواستید که آرامش را حفظ کند و ایشان نکرد، حال چگونه می‌خواهید بعداً حرف‌تان در میان اطرافیان خریدار و مجری داشته باشد!؟

توصیف این میزگرد، خود تحلیل آن است … وضعیت طرفین، قابل دفاع نبود … مواضع تأییدی ۳ کارشناس نسبت به آقای پزشکیان و نحوه‌ی تحریک هیجانی مخاطبان برنامه، آدمی را به تردید می‌اندازد که نکند «بخش قابل توجهی از حاکمیت، روی #مسعود_پزشکیان نظر مثبت دارند»!
این شائبه آن‌جا تقویت می‌شود که در این میزگرد، #پزشکیان به نقاط مشترک #اصلاح‌طلبان و #اصول‌گرایان تأکید داشت! البته اشتراک نظر، خوب است اما با چه هدفی!؟ آیا همه‌ی تلاش #نظام_حکم‌رانی، حفظ وضع موجود است!؟
کدام نقاط مشترک!؟

پربازدیدها

شادی گم‌گشته

وفاق ملی بر باد رفته!

بی‌سوادان جامعه نشناس!

آقای عباس عبدی چرا خلاف واقع می‌گویید؟!

پزشکیان: تکرار حکایت شیخ و شیره و شیرینی!